فهرست کدهای مالیاتی و معنای آنها


برای اکثر مردم، حروف “HMRC” آنها را پر از ترس و اضطراب می کند. این بیشتر به این دلیل است که وقتی نوبت به لیست کدهای مالیاتی و معنای آنها می رسد، اکثر ما گیج می شویم. در حالی که شروع به سفر حرفه ای و انتقال بین مشاغل می تواند برای حرفه شما بسیار سرگرم کننده و عالی باشد، کدهای مالیاتی مختلف و نحوه کار آنها ممکن است باعث سردرگمی قابل توجهی در شما شود. اما نگران نباشید این تنها بر شما تأثیر نمی گذارد، زیرا هر کسی که در بریتانیا درآمد دارد باید اهمیت کدهای مالیاتی را درک کند.

بنابراین، ما این راهنما را گردآوری کرده‌ایم که کدهای مالیاتی و معنای آن‌ها را فهرست می‌کند و نحوه عملکرد آن‌ها، معنی آن برای شما و نحوه نگه داشتن کد مالیاتی خود را توضیح می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید.

چه کسی به کد مالیاتی نیاز دارد؟

در حالی که کدهای مالیاتی ممکن است منحصر به افراد با درآمد بالا یا متخصصان باتجربه به نظر برسد، اما مربوط به هر کسی است که در بریتانیا درآمد کسب می کند. بنابراین، چه تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید که وارد اولین شغل خود شده‌اید یا یک حرفه‌ای باتجربه که بین نقش‌ها جابه‌جا می‌شوید، باید کدهای مالیاتی خود را بدانید تا کسرهای دقیقی از درآمد شما انجام شود.

این شامل هر کسی می شود که به صورت خوداشتغالی کار می کند که در آن الف خدمات تهیه مالیات ممکن است مورد نیاز باشد. به یاد داشته باشید که ندانستن کد مالیاتی شما یا اینکه آیا کد مالیاتی شما درست است، ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

کد مالیاتی شما چه باید باشد؟

بنابراین قبل از هر چیز، مهم است که بدانید کد مالیاتی همه منحصر به فرد است، بنابراین هنگام تلاش برای تعیین کد مالیاتی خود نمی توانید خود را با دیگران مقایسه کنید. کد مالیاتی شما توسط HM Revenue and Customs (HMRC) به شما داده می شود که تعهدات مالیات بر درآمد شما را تعیین می کند – این بدان معنی است که چقدر پول از دستمزد شما کسر می شود.

کد مالیاتی شما عوامل مختلفی مانند شرایط شغلی، کمک هزینه های شخصی و هر گونه منبع درآمد اضافی یا تسهیلاتی را که مستحق آن هستید در نظر می گیرد.

کد مالیاتی BR چیست؟

در حالی که لیست کاملی از کدهای مالیاتی وجود دارد و همه آنها معنای متفاوتی دارند، کد مالیاتی BR بسیار رایج است. این کد به این معنی است که شما بر روی تمام درآمد خود با نرخ پایه فعلی مالیات بر درآمد 20٪ مشمول مالیات خواهید شد. اگر در کل سال از این کد استفاده می کنید و کل درآمد شما کمتر از 50270 پوند برای 23/24 است، این احتمال وجود دارد که در پایان سال مالیاتی در موقعیت بازپرداخت مالیات قرار بگیرید.

کدهای مالیاتی اضطراری

استفاده از کد مالیاتی اضطراری ممکن است هشدار دهنده به نظر برسد، به خصوص در هنگام شروع یک کار جدید، اما زمانی اتفاق می افتد که HMRC اطلاعات کافی در مورد وضعیت مالی شما ندارد.

کدهای مالیاتی اضطراری برای اطمینان از پرداخت مقداری مالیات استفاده می شود تا زمانی که کارفرمای شما جزئیات لازم را از HMRC دریافت کند. این ممکن است به این معنی باشد که در ابتدا مالیات بیشتری می پردازید، اما در صورت لزوم وقتی HMRC تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از کارفرمای جدید شما دریافت کند، این امر تنظیم می شود.

کد مالیاتی اضطراری را می توان با پسوند X شناسایی کرد.

فهرستی از کدهای مالیاتی رایج و معنای آنها

یکی از دلایلی که کدهای مالیاتی ممکن است گیج کننده باشند این است که تعداد زیادی از آنها وجود دارد. کدهای مالیاتی به اشکال مختلفی ارائه می شوند زیرا هرکدام بر اساس شرایط یک فرد پیامدهای متفاوتی دارند. برخی از کدهای مالیاتی رایج تر از سایرین هستند و بنابراین ممکن است قبلاً با برخی از آنها آشنا باشید.

بیایید نگاهی به فهرستی از کدهای مالیاتی و معنای آنها بیندازیم.

1257 لیتر

این رایج‌ترین کد مالیاتی است و کد مالیاتی استاندارد برای افراد دارای حق استفاده از کمک هزینه شخصی بدون مالیات است که 12570 پوند برای سال مالیاتی 24/25 تعیین شده است.

D0

این کد برای افرادی تعیین شده است که مالیات با نرخ بالاتری را پرداخت می کنند که در حال حاضر 40٪ برای درآمد بین 50271 پوند تا 150000 پوند تعیین شده است.

D1

کد مالیاتی D1 به افرادی با درآمد بیش از 150000 پوند اختصاص داده می شود و نرخ اضافی 45٪ را به خود اختصاص می دهد.

کد K

کد AK به این معنی است که یک تعدیل پرداخت اضافه شده است، نه اینکه از مبلغ پرداخت مشمول مالیات کسر شود. این بدان معناست که میزان پرداخت مشمول مالیات در مقایسه با پرداخت واقعی افزایش خواهد یافت.

پسوند M

پسوند M به معنای افزایش کمک هزینه شخصی به عنوان بخشی از قانون کمک هزینه ازدواج است.

پسوند N

پسوند N به این معنی است که کمک هزینه شخصی به عنوان بخشی از قانون کمک هزینه ازدواج کاهش می یابد.

پسوند T

این کد در صورتی ظاهر می شود که HMRC در حال بررسی مواردی از کد مالیاتی باشد.

کدهای مالیاتی چگونه تدوین می شوند؟

اکنون که درباره کدهای مالیاتی و معنای آنها بیشتر می دانید، ممکن است درک بهتری از کدهای مالیاتی داشته باشید. کدهای مالیاتی همانطور که HMRC کدهای مالیاتی را بر اساس اطلاعات P45 شما (از کارفرمای قبلی شما) یا P60 (در پایان سال مالیاتی) محاسبه می کند. با این حال، تغییرات دیگر در شرایط شما، مانند وضعیت تاهل، والدین یا درآمد اضافی، می تواند بر کد مالیاتی شما تأثیر بگذارد.

اگر کد مالیاتی شما اشتباه است چه باید کرد؟

اگر مشکوک هستید که مشکلی در کد مالیاتی شما وجود دارد و فکر می کنید که مالیات خیلی زیاد یا خیلی کمی می پردازید، باید در اسرع وقت اقدام کنید. شما باید به صورت آنلاین، تلفنی یا پستی با HMRC تماس بگیرید تا هرگونه مغایرت یا تغییر در شرایطی را که ممکن است بر کد مالیاتی شما تأثیر بگذارد گزارش دهید. HMRC اطلاعات را بررسی می کند و در صورت لزوم کد مالیاتی اصلاح شده را صادر می کند.

حتی اگر احساس می‌کنید کد مالیاتی درستی دارید اما آن را کاملاً درک نمی‌کنید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد کد مالیاتی خود و معنای آن با آنها تماس بگیرید.

کدهای مالیاتی نباید یک معمای مرموز باشد که هرگز آن را درک نخواهید کرد. در عوض، با انجام برخی تحقیقات در مورد اینکه کد مالیاتی شما چیست و به چه معناست، و با زیر نظر گرفتن کد مالیاتی خود در صورت تغییر، تمام اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت مؤثر امور مالیاتی خود را خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر یا کمک در مورد حسابداری خود، امروز تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید